Хуцпа і братовбивство. Головні тенденції інфопростору 18–24 березня 2019 року. Детектор виборів

Версия для печатиВерсия для печатиPDF versionPDF version

Детектор виборів №8: Зеленський коментує жарт Галкіна, NewsOne вчить Ляшка вимовляти «МВФ», Бойко на заводі Григоришина й чорнуха проти президента на «1+1».

Детектор виборів №7 11–17 березня, №6 4–10 березня, №5 25 лютого — 3 березня№4 1824 лютого№3 11–17 лютого№2 410 лютого, №1 28 січня — 3 лютого.

«Детектор виборів» — щотижневий аналітичний огляд, який оперативно фіксує головні теми, тенденції, маніпуляції та зміни в інформаційному просторі, пов’язані з виборами. Детальніший аналіз читайте в наших постійних (теленовинителетижневикиполітичні ток-шоуінформаційні каналиросійська пропаганда) моніторингових дослідженнях.

Головні тенденції

Зеленський виходить на публіку. ICTV, «1+1» і «Україна» показали записані інтерв’ю кандидата. Натомість щонайменше один прямий ефір, запланований на ICTV, зірвався з невідомої причини. Публіку «підігрівають» відеозаписи розмов Зеленського: їх завзято обговорюють у соцмережах і висміюють опоненти. Сам кандидат каже, що не боїться дебатувати, а просто не хоче.

Другий ешелон лихоманить. Кандидати, які мають примарні шанси вийти у другий тур, відчайдушно змагаються за увагу медіа. Вражаюче це виходить у Юрія Бойка, який зустрівся з російськими урядовцями в Москві. Так собі — в Олега Ляшка, який влаштував скандал в уряді через «Нафтогаз», але приводом для сенсації це не стало. Гірше в Анатолія Гриценка, який побував на двох ток-шоу, але майже зник із новин.

«1+1» рве дах. За кількістю й токсичністю чорного піару канал перевершив усі інші центральні канали, разом узяті. Зокрема, тут розповіли, що Порошенко вбив свого брата та вкрав гроші на будівництві київських мостів, щоб віддати їх росіянам. Тим часом Ігор Коломойський прямо визнав, що його мета — завадити Порошенкові бути обраним на другий термін.

На критику Зеленського, яка тиждень тому вийшла на «Інтері», «1+1» відповів великою порцією чорного піару проти Юрія Бойка. Тим часом «Україна» кілька разів пропіарила Зеленського в новинах у форматі бліц-інтерв’ю.

Ще більше маніпуляцій рейтингами. Користувачі YouTube на цьому тижні дивилися рекламу Тимошенко про те, що її «за результатами анкетування» підтримує понад 30% виборців. А в теленовинах «1+1» і «Інтера» озвучували рейтинги сумнівних компаній, які то дають шалені відсотки Юрію Бойку, то ставлять Тимошенко на друге місце з відривом від Порошенка. На цифри поважних соціологічних компаній КМІС і «Рейтинг» уваги, натомість, не звертали (за винятком «ТСН. Тижня» від «1+1»).

Ток-шоу стають піар-майданчиком. ICTV, «Україна», «Інтер» та «1+1» відмовляються від дискусійних форматів ток-шоу на користь серійно-монологічних, де кандидати та їхні прибічники можуть відкрито агітувати та відповідати на сервільні запитання. «Резервацією» дикої полеміки та хамства залишаються ток-шоу на «112», NewsOne, сер вільності – на Прямому, але на всі ці три канали переважно запрошують одних і тих самих людей, які вже місяць обговорюють закон про мову чи ганять опонентів свого лідера. З-поміж кандидатів  брати участь у ток-шоу на каналах Медведчука не гребує лише Ілля Кива. Також цього тижня там з’явився Юрій Бойко, якого дотепер у студіях заступали соратники з ОПЗЖ.

Маніпуляції детектед: 10 навколовиборчих ляпсусів тижня

  1. Ведучий NewsOne намагався навчити Олега Ляшка вимовляти «МВФ». У того вийшло «гав-гав-гав»
  2. «1+1» цілий день тиші перед виборами показуватиме Володимира Зеленського. Але не як кандидата, а як актора.
  3. На «Інтері» Наталія Королевська, нахвалюючи Юрія Бойка, вкрала обіцянку в Тимошенко — пообіцяла зниження цін на газ удвічі.
  4. Каналу «Україна» вдалося взяти «ексклюзивне інтерв’ю» в Зеленського. Його попросили прокоментувати дотеп Максима Галкіна. Ми не жартуємо.
  5. Ведучий Прямого каналу Сергій Поярков на NewsOne попередив: якщо побороти корупцію, Росія матиме ще більше приводів напасти на Україну.
  6. Сергій Каплін вважає, що не приходити на ефір через «зустріч» — нормально, а ось манекен, який репрезентував його відсутність у студії — «удар по репутації».
  7. Ляшко дарма старався в Кабміні — на його дебош звернули мало уваги в новинах (хоча майже всі його показали), а на ICTV взагалі назвали хамством.
  8. «Інтер» плутається у граматиці. Михайла Погребинського, старого друга Медведчука, який похвалив поїздку Бойка до Москви, тут назвали «політологами».
  9. Матвій Ганапольський на Прямому змусив глядачів подивитися пародію «Кварталу 95» на себе самого, а потім образився, що людям смішно.
  10. Ведучий 5-го каналу викрив руку Москви в американському посольстві: виявляється, дід посла Марі Йованович — росіянин!

Головні події, пов’язані з виборами, що висвітлювались у медіа 18–24 березня:

Луценко заявив, що на Одещині і на Рівненщині затримали «людину кандидата Ю» з грішми для підкупу виборців.

Дебош Олега Ляшка на засіданні уряду, де він протестував проти підписання контракту з Андрієм Коболєвим, а потім і під час Години уряду у ВР.

Суд відмовив Юрію Бойку в позові проти Суспільного.

Гриценко заявив, що бачить на посту прем’єра Андрія Садового.

Вслід за скандальною заявою Луценка Порошенко заявив, що підтримує посла США.

Оприлюднені результати нового соцопитування групи «Рейтинг».

Юлія Тимошенко заявила, що в ЄС проти Порошенка почали розслідування — ЄС спростував.

Юрій Бойко та Віктор Медведчук зустрілись із прем’єр-міністром Росії в Москві.

Оприлюднені результати соцопитування «Соціального моніторингу» та УІСД.

Олександр Турчинов заявив, що підтримує Петра Порошенка на виборах президента.

Facebook розкрив замовників політичної реклами з України.

Порошенко поїхав до Брюсселя і домовився про протидію втручанню в українські вибори.

Chutzpah and fratricide. The main trends in the information space during March 18 — 24, 2019. Election Detector

 Election Detector No. 8: Zelenskyi has commented on Galkin’s joke, NewsOne has been teaching Lyashko how to say “IMF”, Boyko has visited Grigorishin’s factory, and gore about the president on “1+1”. 

Election Detector No. 7 March 11 — 17No. March 4 — 10, No. 5 February 25 — March 3No. February 1824 , No. 3 February 11–17No. February 4 10, No. 1 January 28 — February 3.

“Election Detector” is a weekly analytical review which timely captures the main topics, trends, manipulations, and changes in the information space, related to the election. Read a more detailed analysis in our regular (television newsweekly TV magazinespolitical talk showsinformation channelsRussian propaganda) monitoring studies.

The main trends

Zelenskyi goes public. ICTV, “1+1”, and “Ukraine” have shown recorded interviews with the candidate. On the contrary, at least one live broadcast scheduled at ICTV failed for an unknown reason. The public has been “stirred up” by the videos of Zelenskyi’s conversations: they are consistently discussed in social media and ridiculed by opponents. The candidate himself has said that he is not afraid to debate, he simply does not want to.

The second echelon is feverish. Candidates, who have a remote chance to get to the second round, desperately compete for media attention. Yuriy Boyko, who has met with Russian officials in Moscow, manages to do this in the most impressive way. Oleh Lyashko, who has made a scandal in the government because of Naftogaz, which, however, has not become the reason for a sensation, is less successful in this area. Anatoliy Hrytsenko, who has visited two talk shows, but almost disappeared from the news, is even worse in this regard. 

“1+1” has gone mad. In terms of quantity and toxicity of black PR the channel surpassed all other central channels put together. In particular, this channel has said that Poroshenko killed his brother and stole money during the construction of Kyiv bridges in order to give this money to the Russians. Meanwhile, Ihor Kolomoiskyi has publicly admitted that his goal is to prevent Poroshenko from being re-elected for the second term.

In response to the criticism of Zelenskyi, which was broadcast on Inter a week ago, “1+1” has provided a large amount of black PR about Yuriy Boyko. Meanwhile, “Ukraine” has promoted Zelenskyi in their blitz interviews in the news several times.

Even more manipulations of ratings. This week, YouTube users have been watching Tymoshenko’s commercials about the fact that, “according to the polls” she is supported by more than 30 percent of voters. On the contrary, hosts of television news on “1+1” and “Inter” channels have been mentioning ratings compiled by dubious companies, according to which one day they have given Yuriy Boyko crazy ratings, and another day stated that Tymoshenko is taking the second place, with a huge gap between her and Poroshenko, who is taking the third place. At the same time, had have not been paying attention to the information provided by such reputable sociological companies as the Kyiv International Institute of Sociology and “Rating” (with the exception of “TSN.Tyzhden” [TSN.Week] on “1+1”).

Talk shows are becoming a PR platform. Instead of talk shows, which presuppose discussions, ICTV, Ukraine, Inter, and “1+1” choose series with monologues, where candidates and their supporters can openly agitate and answer obsequious questions. Talk shows on “112” and NewsOne remain a “reservation” for wild controversy and rudeness, whereas talk shows on Pryamyi remain a “reservation” for obsequiousness; but all these three channels mostly invite the same people, who have been discussing the language law for already a month or have been criticizing their leaders’ opponents. Among the candidates, only Illia Kyva does not miss a chance to take part in talk shows on Medvedchuk’s channels. Yuriy Boyko, who was previously interceded in the studios with his allies from the “Opposition Platform – For Life”, also visited these channels this week.

Manipulations detected: 10 election-related blunders of the week

Channel “Ukraine” managed to get an “exclusive interview” with Zelensky. He was asked to comment on Maxim Galkin’s joke. We are not kidding.

  • Serhiy Poyarkov, the host on the Pryamyi Channel, warned people on the air of NewsOne that if we eliminate corruption, Russia will have even more reasons to attack Ukraine.
  • Serhiy Kaplin thinks that it is normal not to come to a studio because of a “meeting”, but the mannequin that was representing him in the studio in his absence is “a blow to the reputation.”
  • Lyashko’s efforts in the Cabinet of Ministers were in vain – channels have paid little attention to his uproar in the news (although almost all of them broadcast this event), whereas ICTV even called it rudeness.
  • Inter got confused with grammar. Mykhailo Pohrebynskyi, the old friend of Medvedchuk, who has been praising Boyko’s trip to Moscow, was called “political scientists” here.
  • Matviy Hanapolskyi on Pryamiy channel made viewers watch the parody of himself made by “Quarter 95, and then got offended that people were laughing at it.
  • A host at Channel 5 exposed Moscow’s influence at the American Embassy: it turns out that Ambassador Mary Jovanovich’s grandfather is Russian!

The most important events related to the election, which were covered in the media in the period from March 18 to March 24:

Lutsenko has said that both in the Odesa region and in the Rivne region the authorities arrested “candidate Yu’s person”with the money which they were supposed to use to bribe voters;

Oleh Lyashko’s caused uproar at the government meeting, where he has been protesting against signing a contract with Andriy Koboliev, and then also during the Government Hour at the Verkhovna Rada;

The court dismissed Yuriy Boyko’s lawsuit against the National Public Broadcasting Company;

Hrytsenko said that he was considering Andriy Sadovyi as the prime minister;

Following a scandalous Lutsenko’s statement, Poroshenko said that he supports the US ambassador;

The results of the new social survey conducted by the “Rating” group have been made public;

Yulia Tymoshenko stated that the EU started an investigation against Poroshenko – the EU denied this;

Yuriy Boyko and Viktor Medvedchuk met with the prime minister of Russia in Moscow;

The results of the social survey conducted by the “Social monitoring” and the Ukrainian Institute of Social Studies have been made public;

Oleksandr Turchynov stated that he will be supporting Petro Poroshenko at the presidential election;

Facebook revealed who was ordering political advertising in Ukraine;

Poroshenko visited Brussels and agreed on the counteraction of the interference in the Ukrainian election; 

Зеленський. Телеканал «1+1» перед виборами транслює все більше розважальних програм за участі Володимира Зеленського. Зокрема остання субота перед днем голосування, «день тиші», буде заповнена проектами «Кварталу 95»: на каналі пояснили, що Зеленський у них «актор, а не кандидат», і натякнули на те, що Порошенко теж виступає всюди «як президент, а не кандидат». Тим часом трисерійний фільм «Слуга народу — 3», де Зеленський грає роль президента, отримав прокатне посвідчення, і канал «1+1» анонсував його прем’єру за чотири дні до виборів.

Погана здатність Володимира Зеленського до імпровізації під час розмови на теми, які йому неблизькі, стала приводом для сміху співрозмовників і масових знущань у соціальних мережах. 24 канал припустив, що згадка про податок 6% для ФОПів — свідчення того, що Зеленський переплутав Україну з Росією, де ставка єдиного податку саме така. Хоча є й розумніше виправдання від одного з учасників розмови. Поза тим під час зустрічі з бізнесом він сказав і дещо цікаве, наприклад, що домовлявся про підтримку із Сергієм Кривоносом, який згодом передумав і знявся з виборів на користь Порошенка. Або що готовий був поступитися Вакарчуку, якби той балотувався. Кандидат виглядав більш підготовленим, коли спілкувався з кореспондентами New York Times, Washington Post, Bloomberg, Der Spiegel, The Economist, Le Figaro, Atlantic Council і Kyivpost. Ще впевненішим він був під час інтерв’ю ICTV, яке вийшло в ефір у запису з плашкою «передвиборча агітація». За словами журналісток Соні Кошкіної та Мар’яни П’єцух, участь Зеленського у «Праві на владу» на «1+1» була запланована, але в останній момент щось пішло не так. Вочевидь, щось пішло не так і в неділю, 24 березня, коли Зеленський раптом відмовився від запланованого ефіру в тижневику з Оксаною Соколовою. Натомість його записане заздалегідь («бо вирушає на гастролі») 17-хвилинне інтерв’ю показали в «ТСН.Тижні» на «1+1». Там він пояснив, що мав на увазі, коли обіцяв стати на коліна перед Путіним, та дав низку вочевидь підготовлених відповідей на запитання різного ступеня сервільності, періодично переходячи з української на російську й назад. У цьому ж випуску «1+1», до речі, ініціативу Ірини Геращенко зобов’язати учасників виборів перед другим туром виходити на дебати назвали недемократичною.

19 березня Зеленський дав свідчення у справі про стеження за ним в Одесі на початку лютого. Про це розповіли в новинах «1+1» та ICTV, хоча знімала також камера каналу «Україна». «Україна» показала Зеленського в новинах 23 березня — в «ексклюзивному інтерв’ю», яке триває дві з половиною хвилини, кандидата попросили прокоментувати жарт російського гумориста Максима Галкіна. Серйозне запитання було лише одне: «Як залучити інвестиції?»

Ще одна поява Зеленського на «Україні» — відповідь на заочне «запитання Арсенія Яценюка» у програмі «Сьогодні. Підсумки тижня» на «Україні». Запитання було таке: «Яким чином шановний кандидат у президенти пан Зеленський буде проводити переговори? Яке його бачення, як повернути Україні захоплені Росією території, на яких умовах, і чи є ці умови в першу чергу вигідні Україні, а не Росії?» Відповів Зеленський так: «Всё, что у нас есть на сегодня с вами, — это Мінські домовленості. Да, и мы за них держимся. Потому что больше ничего нету, никакого другого меморандума отношений. Но я, и вся моя команда, все ребята и все эксперты, с которыми мы встречаемся, считают, что нужно расширять этот Минский стол переговоров. Нужно туди долучити представників США і Великобританії. Я уверен, что мы должны вести переговоры и с Российской Федерацией, ну, конечно же, хочется это делать правильно, при свидетелях — представителях ЕС и США».

У російських ток-шоу Зеленського згадують у різному контексті, — зокрема, у «Время покажет» 22 березня його заклик «не давити російську мову» трактували як свідчення того, що російську мову давлять. А 20 березня Володимир Соловйов констатував слабкість кандидата: «Зеленский уже сейчас слаб. У него нет команды, у него нет идей. Отшутился и всё».

Порошенко. У передостанній тиждень перед виборами нинішній президент тримається вже звичної тактики в інформаційному просторі: говорить про досягнення й відвідує найрейтинговіші телеканали. Президент мав ефір у програмі «Сьогодні. Підсумки з Олегом Панютою» на каналі «Україна»,  півторагодинний сольний виступ у програмі «Головна тема. Вибір» на  тому ж каналі «Україна» та сорокахвилинний на «Свободі слова» ICTV (про це нижче).

18 березня його самопіар потрапив до дайджестів ICTV (про енергетичну незалежність від Росії), «України» (про зростання економіки) та «Інтера» (про успіхи децентралізації). 19 березня  СТБ, ICTV й «Україна» показали заяву Порошенка про загрозу з боку Росії, зроблену під час чергової Ради регіонального розвитку на Прикарпатті, а «Інтер» розповів, як президент сварився через погану якість доріг, а також дав його цитату про «силовий сценарій» із натяком на акції «Національного корпусу». Натомість «1+1» розповів, як в Івано-Франківську поліція заважала «мирним мітингувальникам» спілкуватися з президентом. На «Україні» Порошенко коментував прокладання метро в Києві, яке жодною мірою не стосується компетенцій глави держави. 20 березня президент з’явився в піар-дайджестах ICTV, «України» та «Інтера» з розповіддю про нові безпілотники для фронту.

21 березня ICTV, СТБ та «Україна» в паркетному форматі висвітлили зустріч Петра Порошенка з головою Європейської Ради Дональдом Туском, подавши лише синхрон українського президента.

22 березня у «Подробицях тижня» на «Інтері» показали привітання Порошенка з 27-річчям Служби безпеки України та його ж заклик «пам’ятати, що праця лікарів повинна оплачуватись гідно». «Україна» та ICTV процитували слова Порошенка про те, що СБУ має бути поза політикою, а 5 канал — нагадування про російську загрозу під час привітання СБУ. На ICTV та СТБ Порошенко обіцяв державну підтримку сільській медицині, хоча це не компетенція глави держави.

23 березня заява Порошенка про те, що через ціни на газ тарифи можуть не бути підвищені, пролунала в новинах ICTV, «України» та «Інтера». «Україна» також зробила матеріал із найголовнішим зі сказаного Порошенком у ток-шоу «Головна тема. Вибір», де він, зокрема, також говорить про відсутність потреби в підвищенні цін на газ і повторює тезу про «підкуп» пенсіонерів. І ще один матеріал про Порошенка в цьому випуску новин «України» — заява про пріоритетність підтримки літніх людей для держави. На каналі «112» 23 березня з’явився загалом нетиповий для новин каналу піар дружини Порошенка, яка відкривала пам’ятник захисникам України. 24 березня ICTV розповів про участь Порошенка в міні-саміті «Україна – ЄС» у Брюсселі і про те, що президент «заступився» за Марі Йованович, маючи на увазі його слова про абсолютну підтримку посла. Відповідь Порошенка на «запитання Арсенія Яценюка» щодо членства в НАТО потрапила до програми «Сьогодні. Підсумки з Олегом Панютою» на «Україні».

Тим часом у «ТСН.Тижні» на «1+1» припустили, що заява Луценка була «спробою допомогти своєму куму Петру Порошенку, проти оточення якого, за даними газети газети «Дзеркало тижня», в Штатах вже відкрили кримінальне провадження за відмивання грошей». В АП встигли вже назвати матеріал «Дзеркала тижня» передвиборною «чорнухою».

Порошенко, від якого, ймовірно, чекали гострої реакції на поїздку Бойка та Медведчука до Москви, розкритикував їхні дії. Попри цю критику, як і обіцянку СБУ «дати правову оцінку» поїздці, поведінка влади була сприйнята багатьма як пасивна. Що дало підстави, зокрема, «Народному фронту» вимагати від силових органів покарання Бойка й Медведчука. Разом із тим у соціальних мережах величезного поширення набула версія, за якою відрядження до Москви було вигідним Порошенкові, який намагається «проштовхати Бойка у другий тур».

Ігор Коломойський в інтерв’ю ВВС прямо сказав, що працює на поразку Порошенка на президентських виборах. Кількість чорного піару проти Порошенка на «1+1» відчутно зросла. Зокрема, у програмі «Гроші» розповіли про технічних кандидатів як технологію, яку використовує саме Порошенко. Зокрема, йшлося про Юрія Тимошенка, якого автоматично оголосили технічним кандидатом нинішнього президента, хоча сам він це заперечує. Щоправда, в кінці сюжету зазначили, що «експерти» нарахували в Порошенка двадцять технічних кандидатів, а в Тимошенко десять. 22 березня в програмі «Українські сенсації» Порошенка звинуватили в замовленні вбивств, зокрема власного брата (про це нижче).

Російські ток-шоу не забувають про українського президента. «Порошенко – это бесконечный источник моих эфиров. И если бы я писал книгу “Глупость Порошенко”, она была бы бесконечной», — виголосив ведучий програми «Вечер с Владимиром Соловьевым» 18 березня. В інших випусках він також закинув Порошенкові зловживання алкоголем і ожиріння, а також спілкування з військовими телефоном — мовляв, «боїться приїхати на фронт сам» (це неправда). У програмі «Время покажет» 22 березня ситуацію з Луценком і Марі Йованович потрактували як спробу Порошенка догодити Трампу і завоювати прихильність США, «оскільки є три базових кандидати, які їх влаштовують». А колишній український журналіст Олександр Чаленко навіть озвучив версію, що Луценко планує кинути Порошенка й діє так, щоби мати чим виправдатись у майбутньому.

Тимошенко. Від теми газу та вкладів Ощадбанку СРСР кандидатка повернулася до інноваційної тематики, з якої починала: виступила на ІТ-форумі в Києві, а 20 березня ICTV та «Україна» показали, як вона підписує меморандум із представниками ІТ-галузі про перетворення «сировинної економіки на інноваційну». Назви компаній, які представляли ці представники, не озвучили.

18 березня заяви Тимошенко про підтримку переселенців у піар-дайджесті поширили ICTV та «Україна», а «Інтер» показав, як вона обіцяє забезпечити мир. 19 березня СТБ показав зустріч Тимошенко з переселенцями в Харкові, а «Україна», ICTV та «Інтер» включили до піар-дайджестів її обіцянки підтримувати молодь. 21 березня в піар-дайджестах ICTV, СТБ, «України» та «Інтера» вийшла заява Тимошенко про переговори в «новому форматі Будапешт плюс». 22 березня «Україна» показала порцію обіцянок Тимошенко про високі зарплати і пенсії, а ICTV — заклик об’єднатися заради миру. 23 березня «Україна» показала двохвилинне інтерв’ю з Тимошенко, де вона говорить про необхідність відновити мир в Україні, а ICTV цитував заяви Тимошенко про важливість міжнародної співпраці для України. 24 березня «Факти тижня» розповіли про агітаційні поїздки Тимошенко до Харкова і Слов’янська, її зустріч із переселенцями та обіцянку запустити переговори у «Будапештському форматі».

Тим часом програма «Радіо Свобода» – «Схеми: корупція в деталях» – з’ясувала, що останнім часом Тимошенко кілька разів зустрічалася з міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим. Кандидатка пояснила, що особисто завозила Авакову заяву про злочин.

Ляшко. В останні тижні перед виборами Олег Ляшко намагається поводитися ще провокативніше та ексцентричніше, ніж зазвичай. Однак створити інформаційні приводи, які змусили би теленовини показувати його як ньюзмейкера, а не героя піар-дайджестів, йому не вдається. Дебош у Кабміні завзято висміювали соцмережі, але телеканали висвітлили цю подію без помпи. У прямому включенні кореспондентка ICTV сказала, що поведінка Ляшка «виглядала дуже по-хамськи», а також докладно виклала позицію Кабміну. «1+1» також включив сварку наживо, а ZIK розповів про перебіг конфлікту, але назвав його вичерпаним. Канал «112» показав шматочок Ляшка та розлогіші виправдання Гройсмана; приблизно так само до висвітлення історії підійшли «Інтер» та «UA: Перший». Лише «Україна» присвятила Ляшкові порівняно більше уваги. У підсумку картинка вийшла яскрава, але незмістовна: суть претензій до Коболєва і Гройсмана теленовини не передали.

18 березня  Олег Ляшко вкотре вже прийшов до студії «України», цього разу покритикувати медичну реформу та закликати знизити ціни на газ. 19 березня обіцяв знизити ціни на житлово-комунальні послуги в піар-дайджестах «України» та «Інтера». 21 березня в дайджесті «України» показали, як Ляшко купує ковбасу на ринку у Дніпрі та обіцяє підтримку бізнесу. 22 березня «Україна» транслювала Ляшкову критику «Нафтогазу». 23 березня в новинах «України» Ляшко говорив про необхідність підвищити зарплати та знизити тарифи.

У неділю Ляшко прийшов до студії «України» вдруге за тиждень — до Олега Панюти. Говорив знову про ціни на газ («щоб видобувати більше газу, треба знижувати податки»), збільшення видобутку вугілля, вигідне Ахметову («досить купувати імпортне вугілля на мільярди доларів»), «Нафтогаз» («за що премії виписувать? В тюрму за це саджать надо, це мародьорств і грабьож. Хаос, бардак в Україні. Хто що хоче, то й робить»).

Бойко. Головним інформаційним приводом, який дозволив Бойкові на день перестати бути «кандидатом одного каналу» та вийти за межі «Інтера», стала поїздка до Москви разом із Медведчуком і «економічні переговори» із прем’єром Росії та керівником «Газпрому».

Вперше за час кампанії Бойко опинився в ефірі ICTV — у програмі «Інтерв’ю з кандидатом про головне» розмова з ним тривала 35 хвилин. Також кандидат виступив соло у програмі «П’ятий кут» на медведчуківському каналі NewsOne, де, зокрема, ствердно відповів на запитання, чи припускає він об’єднання з партією Юлії Тимошенко у Верховній Раді: «Да, если будет посыл к миру». З цього приводу чимало медіа повідомили, що Бойко «заявив» і мало не «анонсував» об’єднання з Тимошенко, хоча в «Батьківщині» таку можливість відкинули.

Тим часом «Інтер» далі піарить Бойка за стандартною схемою. 18 березня — типовий піар-сюжет із передвиборними обіцянками, в кінці якого Бойко ставить свічку й молиться (вже третій раз за виборчу кампанію). Інший матеріал у цьому ж випуску — зустріч народного депутата з ОПЗЖ Юрія Павленка з виборцями в Новограді-Волинському, де він сказав, що лише Бойко здатний поновити мир і «покласти край ворожнечі». В іншому матеріалі Вадим Рабинович заявляє, що від його імені розсилають листи із закликом не голосувати за Бойка, й нагадує, що таки підтримує цього кандидата. 19 березня знов показали Павленка в турі на підтримку Бойка, а також розповіли про суд Бойка проти Суспільного телебачення, не показуючи самого кандидата. Саме Суспільне висвітлило цю тему збалансовано, інші канали про конфлікт не згадували. 20 березня «Інтер» показав, як Бойко критикує мовний закон, та ще раз розповів про фейкові листи Рабиновича. 21 березня «Інтер» розповів, як Бойко відвідує завод Костянтина Григоришина «Запоріжтрансформатор» і обіцяє підтримку промисловцям.  22 березня у «Подробицях тижня» на «Інтері» Бойко розкритикував затягнутий розгляд закону про мову у Верховній Раді. 23 березня «Інтер» показав Бойка двічі — в матеріалі про московську зустріч (про це нижче) і в піар-сюжеті про агітаційну поїздку на Одещину. 24 березня в новинах «Інтера» ще раз нагадали про переговори в Москві: Юрій Бойко пообіцяв знизити ціну на газ і створити газотранспортний консорціум із Росією та ЄС. А в кінці випуску показали матеріал про прибирання харківського парку людьми в жилетках із прізвищем Бойка.

У «ТСН.Тижні», окрім нищівного повідомлення про московську зустріч, вийшла доза чорного піару проти Бойка у форматі гри «вгадай кандидата за декларацією». Глядачам розповіли про майно в Росії та багатомільйонні статки його дружини, а насамкінець назвали прізвище «екс-регіонала» Юрія Бойка. Алла Мазур додала: «Тож висновок — треба йти на вибори. Думати. І голосувати».

Хоча Віктор Медведчук під час поїздки побував на російському телебаченні, переговори за участі Бойка не стали топ-темою кремлівських ток-шоу — про них згадували, але стисло: можна припустити, що видовище було призначене суто українській аудиторії. 22 березня у програмі «Время покажет» на «Первом канале» переговори назвали «хорошими сигналами на адресу українських виборців»: «Выберите людей ответственных, выберите людей, который пойдут на конструктивное взаимодействие с Россией, и вы получите конкретные экономические блага». Ведучий охарактеризував переговори так: «Крик, вопль, попытка апеллировать к разумным, к рациональным началам». «Встреча, как минимум, показала, что на Украине еще остались политические силы, сохранившие здравый смысл и желание взаимовыгодно сотрудничать с Россией», — сказав російський телепропагандист Дмитро Кисельов.

Гриценко. Кандидат побував на двох політичних ток-шоу (ICTV і «1+1», про це нижче), проте в новинах його суттєво поменшало. СТБ і ICTV 19 березня розповідали про те, як Гриценко представив своїх кандидатів на посади голови СБУ, Нацбанку, міністра закордонних справ та ін. 22 березня на ICTV Гриценко пообіцяв знищити корупцію, а на СТБ — збільшити зарплати й пенсії. Також Анатолій Гриценко закликав Володимира Зеленського вийти з ним на дебати, але відповіді не отримав.

24 березня «Факти тижня» показали, як у Львові Гриценко пропонує Андрія Садового на посаду прем’єра в разі своєї перемоги на виборах, а також розповіли про «Марш єдності заради порядку», вже третій (попередні були в Тернополі та Івано-Франківську). Про попередні «багатотисячні марші і мітинги» в новинах не розповідали.

Вілкул. Кандидат фігурує в піар-дайджестах ICTV, СТБ та «України». 19 березня, окрім традиційних повідомлень у піар-дайджестах цих трьох каналів, він з’явився у студії «України», куди приходить щотижня. Тут він пожалівся на те, що найняті владою «невідомі у балаклавах» нападають на його агітаторів, прокоментував мовне питання і монетизацію субсидій.  20 березня «Україна» показала його поїздку на підприємство Ріната Ахметова в Енергодарі. 21 березня ICTV та СТБ показали обіцянку Вілкула скасувати пенсійну реформу, а «Україна» — «вивести країну з економічної кризи». 22 березня Вілкул розповідав у дайджестах «України», ICTV та СТБ про відновлення миру та відбудову Донбасу.

23 березня ICTV процитував обіцянки Вілкула повернути мир, а «Україна» — обрати позаблоковий статус задля повернення миру. 24 березня «Факти тижня» ICTV донесли до своїх глядачів обіцянку Вілкула скасувати пенсійну реформу.

Каплін. Кандидат кілька разів з’являється зі звичними короткими піар-повідомленнями на «Інтері». 20 березня «Інтер» і «1+1» показали, як Сергій Каплін із сокирою прийшов до офісу «Нафтогазу» з вимогою звільнити Андрія Коболєва та погрожував акціями протесту, якщо цього не станеться.

Програму «Зворотний відлік» на «UA: Першому» Каплін вирішив проігнорувати, хоча раніше зголошувався. Згодом кандидат пояснив, що не прийшов, бо «мав зустріч», та назвав манекен, який уособлював його відсутність у студії, ударом по репутації.

Натомість на «1+1» у Капліна справжній бенефіс: газеті «Зе День», спрямованій проти Зеленського, присвятили цілий сюжет новини «1+1». Тут і про Капліна згадали, і навіть фейсбук-сторінку його показали, де він визнає, що газета його. Втім суб’єктність Капліна не підтверджують «волонтери», які роздають газети: одна з них сказала журналістам «1+1», що роздає газету «від Порошенка». А ось Прямий канал повідомив, що «лідер Соціал-демократичної партії» Каплін викликає на дебати не лише Зеленського, а й Ігоря Коломойського, якщо вони мають до нього претензії щодо газети.

Наливайченко. В передостанній тиждень Валентин Наливайченко, якого публіка вже підзабула, знайшов ресурси, щоб нагадати про себе через два великі канали. 21 березня кандидата після доволі тривалої перерви запросили до студії новин «України». Тут він говорив про санкції щодо Росії та повернення Криму й Донбасу. Цього ж дня на «Інтері» розповіли, що Валентин Наливайченко підписав меморандум з Асоціацією власників зброї, пообіцяв легалізувати короткоствол та «добровольчі армії». Наступного дня цю саму новину дала в піар-дайджесті «Україна». Із першої п’ятірки кандидатів за вільне володіння зброєю висловлювався тільки Гриценко. Також Валентин Наливайченко взяв участь у «Зворотному відліку» на «UA:Першому».

Кошулинський. Вперше з початку кампанії піар кандидата від ВО «Свободи» з’явився на «Інтері». 24 березня канал показав «Віче гідності» за участі Кошулинського, проведене у Львові. Хоча в сюжеті прямо не сказали, що захід організувала «Свобода», лише в кінці назвали учасників свободівцями. У матеріалі два синхрони Руслана Кошулинського. Характерно, що «1+1» розповів про подію як «мітинг об’єднаних сил націоналістів», зробивши акцент на тому, що праві планують боротися проти фальсифікації виборів радикальними методами. Кошулинського не згадували. Інші канали подією не зацікавилися.

Тарута. Попри те, що кандидат підтримав Юлію Тимошенко, «Україна» не припиняє його піарити. 20 березня до піар-дайджесту новин каналу потрапила заява Сергія Тарути про підтримку портів.

Більше про висвітлення виборів читайте на сайті «Вибори і ЗМІ».

Маніпуляції

Незручні запитання. 18 березня «1+1» присвятив сюжет інциденту в Ковелі на Волині, де правоохоронці вивели з мітингу Порошенка журналістку каналу «Аверс», який належить близькому до Ігоря Коломойського волинському політику Ігорю Палиці. Подія сталася 14 березня. Серед коментарів у сюжеті — обурення голови Національної спілки журналістів України Сергія Томіленка та припущення голови Комітету Верховної Ради з питань свободи слова та інформації Вікторії Сюмар, що подія може мати політичний підтекст «через конфліктні стосунки між власником каналу і організатором події». Про те, хто власник «Аверса», «1+1» змовчав. Версія поліції — мовляв, довелося вивести журналістку, бо вона не захотіла пройти крізь рамку металошукача, — в матеріалі озвучили. Хоча панівною залишилася версія самої журналістки Наталії Поліщук: що в такий спосіб Порошенка намагались «убезпечити від незручних запитань». Як сталося, що поліцейські — підлеглі Арсена Авакова, який, як відомо зокрема й із «ТСН», поза політикою, — обслуговують потреби Порошенка, глядачам не пояснили. До речі, переглянувши пару випусків новин «Аверса», мусимо констатувати, що цей телеканал багатократно перевершив «1+1» за кількістю чорнухи проти Порошенка і прямолінійного піару Володимира Зеленського.

Схаменулися. Прямий канал показав, як народний депутат від Радикальної партії Юрій Шухевич каже, що під час війни небажано змінювати Верховного Головнокомандувача. У партії негайно згадали, що Шухевич завжди був поганим: народний депутат Андрій Лозовий написав, що його колега по фракції — «стара блядь, що фігурує в амбарній книзі Партії регіонів». Утім згодом допис заховав, і жодних інших реакцій від партії Ляшка поки що не чути.  Тим часом канал ZIK однозначно витлумачив виступ Шухевича як підтримку Петра Порошенка, хоча прізвища кандидата той не назвав.

Братовбивча чорнуха. Програма «Українські сенсації. 50 відтінків Порошенка», яка вийшла в ефір «1+1» 22 березня, сповнена як маніпуляцій на зразок «Порошенко тікає з власних мітингів від “Нацкорпусу“» (насправді ні), так і непідтверджених «викриттів», від яких відгонить фейком і наклепом. Основою для програми стали заяви Олександра Онищенка, колишнього народного депутата, який утік з України. Асортимент злочинів, у яких звинувачують тут Порошенка, вражає: це й замовлення вбивств у Молдові (зокрема власного брата), і змова з Медведчуком (а отже Кремлем), і багато іншого. Нічого схожого на докази або позицію другої сторони у програмі немає. Компромат підхопили російські ЗМІ, а також видання «Страна.ua», яке позиціонується як українське.

«ТСН. Тиждень» підготував інше сенсаційне розслідування про Порошенка. Сергій Гальченко «випадково знайшов» інформацію про те, що завод «Кузня на Рибальському», який донедавна належав президентові (а «1+1» досі зве його заводом президента), «на третій рік війни спокійно торгував з Росією». «Ми шукали бездонну кишеню, в якій зникають нові дороги і фантастичні суми, виділені на них… Але раптом зрозуміли: нам нікуди йти, бо вище президентського кабінету нічого немає», — каже журналіст. Під час розслідування журналіст вийшов на компанію «Еко-буд-трейд», яка начебто купувала на бюджетні гроші у російського підприємства через фірму-прокладку, зареєстровану в Португалії. У «ТСН» ствердили, що написали запит Порошенкові, але відповіді не отримали.

«Спеціально для нашої програми». Черговий аргумент, яким Юлія Тимошенко переконує виборців проголосувати за неї — начебто рекордно низький рівень довіри до влади, зафіксований опитуванням Gallup: 9 %. Це, мовляв, найнижчий у світі показник. «Черговий негативний рекорд від соціологів. Лише 9 % українців довіряють владі, при тому що середній показник у світі 56 %. Це дані всесвітньо відомої служби соцдосліджень. Зростає й недовіра до виборчої системи. Лише 12 % опитаних сказали, що вірять у чесність волевиявлення в Україні. 5 років тому на чесне голосування сподівалися 26 % виборців. Це опитування та інші актуальні питання цього тижня спеціально для нашої програми прокоментувала Юлія Тимошенко», — підвів до монологу кандидатки ведучий «Подробиць тижня» Олексій Ліхман. Тимошенко критикує владу за підкуп виборців, за підготовку фальсифікацій тощо, проте не згадує, що за часів її прем’єрства показник теж був найнижчим у світі — лише 4 %. До речі, так і не зрозуміло, чому прокоментувати результати соціологічного опитування на «Інтері» просять не соціологів, а Юлію Тимошенко.

Цікаво, що цифри Gallup озвучили і в «ТСН. Тижні», але тут уже Тимошенко про коментар не просили: просто констатували, що «це вдвічі нижчий показник, ніж на початку президентства Петра Порошенка».

Пані Йованович, ваш дід — росіянин! Ведучий програми «Час. Підсумки тижня» на 5-му каналі Віталій Гайдукевич (на жаль, постійний герой рубрики «Маніпуляції») розповів про те, що Петро Порошенко висловив підтримку послу США Марі Йованович. Але про всяк випадок вирішив нагадати, що з Йованович не все так просто: «Кілька фактів про Йованович, щоб знати. Її діди — один серб, інший росіянин. У переліку освіт вона має Інститут російської мови імені Пушкіна. Двадцять років тому була заступником директора відділу у справах Росії в Держдепі США. Але головне — саме з подачі Йованович свого часу вибухнув скандал із “Кольчугами”, який виявився брехнею і повним пшиком, але істотно підірвав взаємини України зі Штатами. Що є правда, а що ні зараз — ось тут відкрите питання». Власне, з’ясуванням відповіді на це «відкрите питання» й має займатися журналістика. А не намаганням налаштувати глядачів проти американського дипломата, нагадуючи, що її дід росіянин і вона вивчала російську мову (цілком логічний бекґраунд для людини, яку посилають представляти США в пострадянській країні).

Дог-шоу. В інтерв’ю Аллі Мазур у «ТСН. Тижні», яке вийшло начебто у прямому ефірі (хоча злі язики натякають на явні монтажні склейки), Володимир Зеленський пояснив, чому не ходить на ток-шоу: «Це і тактика, і ні. Ток-шоу для мене… Приходять туди люди, різні політики, конкуренти… Справа вообще не в питаннях. Политики, когда они собираются вместе, начинают собачиться. Это не ток-шоу, а дог-шоу». Так стало очевидним, що Зеленський не дивиться політичних ток-шоу на телеканалі «1+1», адже прямої полеміки між кандидатами у президенти та їхніми опонентами там не буває практично ніколи. Те саме стосується «Свободи слова» на ICTV й «Головної теми. Вибір» на «Україні»: дискусійний елемент там зведений до мінімуму, а кандидати говорять усе, що хочуть. Тож щонайменше на три телеканали Зеленський міг би йти без страху, якщо його справді зупиняє «дог-шоу».

Новини та підсумкові тижневики

Розкрадання оборонного бюджету. Загалом обговорення теми в новинах ущухло: про неї нагадують лише акції «Національних дружин», які висвітлюють без наголосу на тому, чого вимагають активісти. 18 березня до теми корупції в оборонній сфері повернувся «1+1». Тут вийшов матеріал про контракт «Спецтехноекспорту» з Індією на ремонт літаків, на якому начебто намагалися нагріти руки. Ані посольство Індії, ані Національне антикорупційне бюро коментарів «1+1» не дало, що не завадило розповідати про корупцію як доконаний факт.

Підкуп виборців і фальсифікації. «1+1» продовжив тему мереж підкупу на користь Порошенка, розпочату минулого тижня. 19 березня у «ТСН» вийшов матеріал у продовження теми, для якого взяли коментарі в Сергія Березенка, звинуваченого в організації мережі. Проте кількісно в сюжеті переважають опоненти та критики: Мустафа Найєм, Сергій і Єгор Соболєви, Ігор Мосійчук, Вадим Новинський. Є й узагальнене звинувачення від імені «депутатів»: «Народні депутати, що не входять до політичної сили президента, впевнені:  без маніпуляцій із виборцями в Порошенка перемогти не вийде. Тому він і корумпує населення, роздаючи гроші перед виборами». Жодних згадок про те, що в організації аналогічної мережі звинувачують штаб Тимошенко, чи про порушення інших кандидатів у матеріалі немає.

«Подробиці тижня» на «Інтері» дали узагальнений матеріал про підготовку фальсифікацій («прямі підкупи, незаконна агітація та збір даних під виглядом соціологічних опитувань, а ще всілякі передвиборні гречаники») і про те, як поліція забезпечуватиме чесні вибори. У матеріалі є коментар представника поліції та Комітету виборців України; останній, зокрема, наголошує на тому, що кандидати, які не ведуть виборчої кампанії, торгують членами комісій. Конкретних порушників у матеріалі не називають, хоча йдеться про «сумнівні джерела фінансування» (такі закиди були на адресу Юлії Тимошенко).

«Сьогодні. Підсумки з Олегом Панютою» 24 березня з недостовірним посиланням лякали глядачів, що «у ЗМІ множаться похмурі прогнози про втручання Росії та можливі заворушення під час оголошення результатів».

Рейтинги. 18 березня «1+1» озвучив результати опитування «Соціального моніторингу» та УІСД, за якими Тимошенко випередила Порошенка більш ніж на три відсотки. Також тут згадали про дослідження організації «Передові правові ініціативи», про яку ми раніше чули не лише з бази псевдосоціологів, але й в іншому контексті: її керівник Роман Редько сам визнав, що причетнийдо історії з підкупом Юрія Тимошенка.

19 березня результати опитування групи «Рейтинг» оприлюднив лише «1+1». Інші канали інформацію про підтримку кандидатів проігнорували, й лише ICTV озвучив цифри, які стосуються намірів виборів брати участь у голосуванні. Цього дня «Інтер», який проігнорував опитування поважної компанії «Рейтинг», обрав натомість сумнівний «Інститут аналізу і прогнозування»: тут Бойкові дають шанс потрапити у другий тур.

21 березня з-поміж аналізованих каналів лише «Інтер» і ICTV повідомили про те, що поважні соціологічні компанії проведуть Національний екзит-пол. 24 березня ICTV, який є партнером дослідження, повторив цю інформацію в тижневику.

«ТСН. Тиждень» озвучив дані КМІС із коментарями Алли Мазур: Гриценко, мовляв, планує покращити показники, оголосивши своїм кандидатом у прем’єри Садового, а симпатики Бойка можуть змінити свою думку, побачивши його зустріч із Медведєвим.

Рандеву в Москві. Найбільше уваги зустрічі Бойка й Медведчука з російськими урядовцями приділив, природно, «Інтер». Розлогий матеріал із наголосом на тому, що «ініціатором переговорів виступила українська сторона» і «головна тема — гострі питання, зокрема газ», складається з нарізки відеозапису переговорів. Із матеріалу може скластись уявлення, що Бойко і Медведчук справді представляють Україну та приймають рішення щодо закупівлі газу. «Скільки часу може знадобитися, щоб вирішити всі технологічні та політичні питання, поки говорити рано», — йдеться в закадровому тексті, а Медведчук каже, що «все зависит от политической воли сторон». Завершується матеріал синхроном Бойка про те, що якщо газ купувати напряму, ціни на нього знизяться, а також словами автора, що «політологи назвали цю зустріч одним із реальних кроків до відновлення економічних взаємин між країнами». «Політологи»  — це проросійський політкоментатор Михайло Погребинський, який на завершення хвалить Бойка й Медведчука. Жодних інших поглядів на те, що відбулось, а також офіційної позиції української влади, яка принципово не купує газу в Росії, в матеріалі немає. Як і згадок про російську агресію та окупацію Криму, що стали причиною розриву економічних відносин.

Далі цю тему обговорювали у студії імпровізованого ток-шоу в межах «Подробиць тижня» — «Подробиці вибору». Тут тему подають під провокативним заголовком: «Повернення?» Учасники програми знов, як і в першому випуску, всі належать до «Опозиційної платформи — За життя»: Нестор Шуфрич, Наталія Королевська та Юрій Павленко; їм підігрують лояльні політкоментатори. Шуфрич називає зустріч у Москві «безпрецедентною подією» і хвалиться, що Бойко «сделал Европу», Королевська каже, що влада боїться «припинення її бізнесу на війні» та зниження вдвічі ціни на газ для населення. Загалом у програмі так і не поцікавилися позицією Кабінету Міністрів, який приймає рішення щодо закупівлі газу та інших питань, які Бойко обговорював у Росії.

«1+1» повідомив про витівку Бойка з Медведчуком нейтрально, а «112» назвав те, що відбулося, «переговорами щодо газу в інтересах України». Позиції української влади на той момент ще не було.

Реакцію Порошенка на московську зустріч 23 березня показала «Україна»: «Побігли до Путіна! Вони економіку обговорюють? Вони обговорюють, як повісити Україну знову на російську газову гілку». Прикметно, що прізвище Віктора Медведчука в повідомленні згадане не було. На відміну від 5-го каналу, де дали той самий коментар, але нагадали, що в поїздці брав участь Медведчук.

Цей «критичний коментар щодо засновників “ОПЗЖ”», який Порошенко дав під час поїздки до Чернівців, озвучили й на «Інтері», проте збалансували словами Бойка про «важливу і конструктивну» зустріч у Москві.

До неділі «1+1» зібрався з думками та подав московську зустріч із тоном, якого можна було очікувати від «ТСН. Тижня»: «Прем’єр-міністр країни-агресорки Медведєв прийняв у себе ходаків з України, лідерів так званих опозиційних сил [Насправді сила була одна. — Ред.] Юрія Бойка та Віктора Медведчука. Ті, як у прадавні часи, поїхали до орди по ярлик на князівство. Формально говорили про можливість відновлення прямої співпраці із “Газпромом” щодо поставок російського газу. Як видно з офіційних повідомлень [уся розмова була в прямому ефірі «112», тож можна було й глибше дослідити. — Ред.], переливали в пустого в порожнє. Важливо було засвідчити перед виборами сам факт підтримки Росією саме кандидата Юрія Бойка. Які додаткові голоси на виборах від цього отримає Бойко, один Бог відає. А от чи можна буде тепер їм уже офіційно висунути звинувачення у державній зраді, зараз вивчає СБУ».

Більше читайте у моніторингу щоденних новин і телетижневиків.

Політичні ток-шоу

У першій частині «Свободи слова» ICTV 18 березня глядачі побачили соло Петра Порошенка. Вже друге за цю кампанію (перше було 4 лютого). І вже традиційно до студії запросили лише прибічників Порошенка: уповноваженого президента з питань реабілітації ветеранів Вадима Свириденка, віце-прем’єра Павла Розенка, народних депутатів із Блоку Петра Порошенка Марію Іонову та Рефата Чубарова, заступника секретаря РНБО Сергія Кривоноса та дипломата Юрія Щербака.

Далі — також уже втретє за кампанію — соло виступав Анатолій Гриценко. Після нього в ефір пустили двох кандидатів: Руслана Кошулинського та Сергія Таруту, який віднедавна підтримує Юлію Тимошенко. У студії в цей час були журналісти й політкоментатори Ольга Мусафірова, Денис Казанський, Олеся Яхно, Володимир Федорін, а також прибічник Гриценка Давид Сакварелідзе та активістка Олександра Матвійчук.

Однією з головних ліній піару президента під час першої частини було перефразування гасла «або Порошенко, або Путін». Сам президент сказав, що не буде з Путіним «ані кашу варити і їсти, ані на рибалку бігати, як деякі наші кандидати», а Юрій Щербак назвав Путіна «особистим і токсичним ворогом Порошенка», якого український президент «багато в чому обіграв». Глядачам нагадали про «хіхікання» Тимошенко та «ставання на коліна» Зеленського, а також про те, що активісти, які зривають мітинги Порошенка, працюють на Путіна.

Анатолій Гриценко критикував владу за те, що здала Крим, і за корупцію, а також представив Давида Сакварелідзе — свого кандидата на пост генпрокурора. Олеся Яхно нагадала Гриценкові про проблеми з оборонною сферою за часів, коли він був міністром, але загалом запитання були для нього зручними. Також Гриценко озвучив нову страшилку: мовляв, дані учасників «пірамід підкупу» передадуть до фіскальної служби, аби забрати в них субсидії. Тарута і Кошулинський разом мали менше часу, ніж один Гриценко, причому першого запитували переважно про Тимошенко.

У програмі «Пульс» на каналі «112» 19 березня нарешті з’явився головний персонаж, який протягом усієї кампанії був за кадром — кандидат у президенти Юрій Бойко. Присутність кандидата від «ОПЗЖ» не завадила запросити в ефір ще й його колегу Нестора Шуфрича. Також до студії запросили переважно вже звичних учасників ток-шоу на каналах Медведчука: Олексія Гончаренка, Олександра Лівіка і Олександра Бригинця від Блоку Петра Порошенка, Івана Крулька від «Батьківщини», Андрія Іллєнка та Михайла Головка від «Свободи», Альону Бабак від «Самопомочі», а також завсідника шоу Олександра Горгана, який раніше очолював Київську ОДА. Були у студії також Валентин Гладких, Олександра Решмеділова, Олексій Якубін, Ростислав Балабан, Руслан Бортник, Олеся Яхно, Юрій Молчанов і Олександр Солонтай.

Програма почалася з тривалого соло Бойка, який коментував закон про мову (два попередні випуски «Пульсу» теж були присвячені цій темі, яка, за словами Бойка, «людей не цікавить»). Бойко маніпулював згадками про «мовних інспекторів» (цю норму із проекту виключили) і про «каральний закон». А також ствердив, що конфлікт на Донбасі розпочав Порошенко. Віддані політкоментатори допомагали Бойкові, докидаючи тези про «конституційний переворот» і тому подібне.

У другій частині програми вже без Бойка сперечалися про можливі фальсифікації виборів. Переважно ця частина складалася зі взаємних звинувачень Гончаренка, Крулька і Шуфрича. І в останній частині говорили про ціни на газ, «тарифний геноцид» і тому подібне. Від початку планували обговорити анонсоване Андрієм Коболєвим із «Нафтогазу» можливе здешевшання газу, але звелося все до суцільної критики влади і попередників.

У передмові до «Українського формату» на NewsOne 20 березня вперше виступив Олег Ляшко. Розмова була багата на експресивні пасажі: Ляшко порівняв МВФ із Гітлером, вирішив, що НАБУ дешевше розігнати та пообіцяв змусити будь-кого підписати угоду в інтересах України. Родзинкою розмови стали спроби Василя Голованова навчити політика правильно вимовляти «М-В-Ф».

У програмі показали рейтинг чотирьох кандидатів у президенти — саме тієї сумнівної соціологічної компанії «Соціопрогноз», яка, на відміну від авторитетних компаній, включає в топ-четвірку Юрія Бойка. Участь у дискусії в студії взяли все ті самі люди, яких можна щотижня бачити на каналах Медведчука: Олександр Горган, Руслан Бортник, Нестор Шуфрич, Сергій Поярков, Андрій Пальчевський, Ганна Маляр, Вадим Карасьов, Дмитро Раїмов, Олеся Яхно і Сергій Щербина, а також кандидат у президенти Ілля Кива.

Говорили вони теж те саме, що завжди. Кандидат Ілля Кива розказував про геноцид народу, владу, яка хоче продовжувати війну, й тричі підряд повторив«Порошенко — враг Украины». Нестор Шуфрич запевняв, що в разі, якщо Порошенко не вийде у другий тур, він буде намагатися скасувати результати виборів. А ведучий Прямого каналу Сергій Поярков ствердив, що «коли ми поборемо корупцію, в Росії буде ще більше приводів із нами воювати».

У другій частині програми говорили про акції «Національного корпусу». Тут, зокрема, глядачі побачили інтерв’ю із представником «Національних дружин» Ігорем Вдовіним, який пояснив позицію активістів і запевнив, що вони будуть на дільницях без зброї. Та загалом і тут переважили маніпуляції та заяви, які формують у глядачів уявлення про прийдешні вибори як апріорі нелегітимні і сфальсифіковані.

У «Праві на владу» на «1+1» 21 березня знов зібрались опозиційні кандидати у президенти: Юлія Тимошенко, Анатолій Гриценко, Руслан Кошулинський та Олександр Шевченко. За підрахунками аналітика «Чесно» Ігоря Фещенка, це ювілейний — десятий — ефір Шевченка за останні півроку (Гриценко не набагато відстав, для нього ефір восьмий). Формат програми відрізнявся від традиційного: кожен кандидат виходив до мікрофона, коротко виступав, а потім 25 хвилин відповідав на запитання журналістів у студії. Інтерв’юерами стали гендиректор «Інтерфакс-Україна» Олександр Мартиненко, телеведучий Дмитро Гордон, головред «РБК-Україна» Сергій Щербина та Олександр Дубинський, якого «1+1» позиціонує то як журналіста-розслідувача, то як експерта.

Юлія Тимошенко у своєму виступі ствердила, що рівень довіри українців до влади становить 9 % (і начебто є найнижчим у світі), отже реальний рейтинг Порошенка не може бути більшим за 9 %, а всій українській соціології не варто вірити. Цікаво, що та сама компанія за часів прем’єрства Тимошенко теж констатувала в українців найнижчий рівень довіри до влади у світі — 4 %. До того ж, сама «Батьківщина» ще нещодавно використовувала українську соціологію як аргумент. Також вона закликала в жодному разі не голосувати за чинну владу, бо це «розстріл нашого майбутнього».

Іншим кандидатам ставили іноді досить незручні запитання, зокрема Гриценку — про Дмитра Добродомова, якого піарив «Інтер», Руслана Кошулинського — про фінансування «Свободи» Партією регіонів, Олександру Шевченку — про те, чому його рейтинг лише 1%. Шевченко ствердив, що Порошенко знає, як закінчити війну, але не хоче, і що переговори з країнами-союзниками треба вести в Києві, у студії у прямому ефірі. Дмитро Гордон запитав Шевченка, чи є сніг на Буковелі.

У програмі «Ехо України» на Прямому каналі 22 березня взяли участь народні депутати від «Народного фронту» Тетяна Чорновол і Антон Геращенко, від Радикальної партії Юрій Чижмарь, від Блоку Петра Порошенка Олексій Гонччаренко, екс-міністр економіки Віктор Суслов, заступник міністра з питань окупованих територій Георгій Тука, член ради Нацбанку Василь Горбаль, «громадський діяч» Дмитро Корчинський, політкоментаторка Олеся Яхно і кандидатка у президенти Юлія Литвиненко, яка донедавна була ведучою Прямого.

Першою темою для обговорення стала зустріч Віктора Медведчука і Юрія Бойка в Москві з Медведєвим і Міллером. Включили в ефір високопосадовця СБУ Ігоря Гуськова, який сказав, що цією поїздкою Кремль відволікає увагу українців від розслідування підкупу кандидатом, який «влаштовує Росію» (натяк на Тимошенко), і «віддає меншу фігуру для того, щоб велика фігура отримала свободу своєї дії». Прямий канал постійно повторює, що Тимошенко — креатура Кремля. Олексій Гончаренко сформулював цілу теорію змови: «Бойко каже, що я готовий домовлятися з “Батьківщиною”. Яка всюди каже про що, друзі? Про газ […] І тут нам кажуть, а таки газ може бути дешевшим. Ви вірите в таке співпадіння? Я ні […] Юля тут, а вони — там. А воно все пов’язано». Зауважмо, що Сергій Соболєв із «Батьківщини» майже одразу після слів Бойка про те, що він не виключає об’єднання з силою Тимошенко, ствердив, що це неможливо.

Далі був блок критики Зеленського, якому закинули, що він не зможе вести переговори з Путіним і не витримає теледебатів. Також Матвій Ганапольський запропонував переглянути уривок пародії «Кварталу 95» на програми Прямого каналу та ображено його прокоментував. Далі сам він висміював сумнівну агітацію кандидатів — Шевченка, Ляшка та Тимошенко, яка з’їла хот-дог на заправці. Ганапольський оголосив голосування «Чи допоможе сосиска перемогти Юлії Тимошенко?»

Та були й інші думки, наприклад, Василь Горбаль сказав, що Бойко — технічний кандидат Порошенка, а Чижмарь — що Порошенко підкуповує виборців бюджетним коштом. Олексій Гончаренко на останню репліку відповів, що «влада сьогодні намагається показати людям, що вона на щось здатна. Вибачте, а що має робити влада? У кожного є своя сильна сторона…»

У «Протистоянні» на NewsOne 22 березня надали підтримку Бойковій поїздці до Москви, обговоривши, чи треба Україні купувати газ у Росії напряму. У студії були завсідники NewsOne: Олександр Горган, Олександр Попов, Дмитро Добродомов, Святослав Піскун; народні депутати Михайло Головко (позафракційний), Сергій Власенко («Батьківщина»), Василь Німченко («ОПЗЖ») та низка політкоментаторів. У другій частині говорили про те, чи перебуває Україна під зовнішнім управлінням США, у третій — про можливі провокації на виборчих дільницях.

Про «зовнішнє управління Україною» зайшлося на ток-шоу «Народ проти» на каналі ZIK 22 березня. У студії були народні депутати Ігор Мосійчук (Радикальна партія), Олег Барна і Павло Різаненко (Блок Петра Порошенка, політтехнолог Тимошенко Михайло Чаплига, кандидат у президенти Роман Безсмертний, народний депутат від «Народного фронту» Антон Геращенко та низка журналістів і політкоментаторів. Говорили також про повернення Криму, конфлікт між антикорупційними органами та перебіг виборчої кампанії.

Дата публикации: 
26.03.2019 - 17