Динаміка кількості шкіл та учнів за мовами навчання

 

 

1. Кількість учнів та шкіл в Україні.

В даний час в Україні більше 4 млн учнів, що навчаються в майже 15 тисячах навчальних закладів. З них 3 млн. 753 тис. навчаються українською мовою (92% від загальної кількості учнів), 281 тисяча осіб – російською (6,9%), 17,1 тис. – угорською (0,42%), 16 тис. – румунською (0,4%), 2,5 тис. – молдавською і 1,7 тис. – польською мовами.

В практично аналогічному порядку розташовуються і школи з цими мовами навчання: в Україні в 2020 р. було майже 15 тис. шкіл, з них – 13584 з викладанням українською мовою (92% від загальної кількості шкіл), 125 – з викладанням російською мовою (0,85% – менше 1% шкіл, котрі вміщують 6,9% учнів, що навчаються російською мовою), 72 – угорською (0,49%), 68 – румунською (0,46%), 4 – польською, 2 – молдавською. Таким чином, при більшій майже на тисячу кількості учнів, що навчаються молдавською мовою, з молдавською мовою навчання – всього 2 навчальні заклади, а з польською вдвічі більше – 4.

Загальна кількість шкіл в Україні знижувалася весь цей час, і найбільше зниження спостерігалося у 2014-му році:

Загалом кількість шкіл скоротилася з 2004 по 2020 р. на 6276 навчальних заклади, або на 29,8% від показника 2004 р. Після втрати контролю над територіями Криму та ОРДЛО з 2015 по 2020 р. в Україні кількість шкіл скоротилася на 2332 одиниці.

 

Загальне зниження кількості населення України з 2004 по 2020 р. склало 5720 тис. осіб, або 12% від показника 2004 р. Паралельно знижувалася і кількість шкіл (з 21034 у 2004 р. до 14758 у 2020 р. – на 29,8%), що може пояснюватися не тільки збільшенням кількості учнів у класах, але й скороченням кількості дітей у країні та загальним старінням населення. Крім цього, тут відіграє роль і фактор відсутності перепису населення з 2001-го року: без перепису дані про кількість населення можуть бути неточними.

В Україні після 2014-го року після періоду зниження збільшилася кількість учнів, які навчаються українською мовою: з 3,28 млн до 3,75 млн осіб - на 14,4% при скороченні шкіл на більш ніж 2000: з 15696 до 13584, що, зокрема, вписується і в попередню тенденцію скорочення кількості шкіл. З огляду на зростання кількості учнів, які навчаються українською мовою, при одночасному скороченні кількості шкіл можемо констатувати факт ущільнення класів з в середньому 204 учня на школу в 2010-му до 276 в 2020-м, що призводить до зниження рівня освіти.

Зростання кількості учнів, котрі навчаються українською мовою, при скороченні кількості населення та шкіл відбувалося за рахунок скорочення кількості учнів, котрі навчалися російською та іншими мовами національних меншин, а також за рахунок скорочення кількості навчальних закладів у сільській місцевості.

Збільшенню кількості учнів, які навчаються українською мовою, головним чином сприяло прийняття у 2017-му році закону «Про освіту», який вводить фактичну заборону на отримання освіти будь-якою мовою, крім української: з 2018 року класи з викладанням предметів мовами національних меншин залишилися тільки в молодшій школі, що поставило в дискримінуюче положення близько 400 тисяч дітей – представників національних меншин. А з 1 вересня 2020 року планується переведення на повне викладання українською мовою всіх російськомовних шкіл, а школи з мовами національних меншин з мовами Євросоюзу – з 1 вересня 2023 г. Мовою національної меншини можна буде вивчати тільки один предмет – рідну мову.

Найбільше події після 2014-го року вдарили по російськомовним школам і які навчаються російською мовою: в 2014 р, в порівнянні з 2013-м, кількість учнів, які навчаються російською, скоротилося на 348 310 чоловік (з 703 572 ос. до 356 262 ос. , або в 1,97 разів), а кількість шкіл - на 654 (з 1275 до 621, або в 2 рази). Орієнтовно через анексію Криму та відокремлення ОРДЛО Україна втратила приблизно 650 шкіл з російською мовою навчання, ще 496 (80% від тих, що залишилися) були переведені в статус двомовних або україномовних за 6 років. Скорочення кількості шкіл також відбувалося за рахунок ущільнення кількості учнів у класах: в середньому на одну російськомовну школу в 2020 р. припадає 2250 учнів при тому, що на одну українську - 276. Середня завантаженість російськомовних шкіл в 8 разів вище!

Найбільший запит після навчання державною мовою в Україні – саме на навчання російською. Після вступу в дію в 2017-му році закону про освіту, кількість учнів, які навчаються російською мовою, і шкіл з викладанням російською мовою почала різко знижуватися. Є велика загроза того, що після вступу в дію наступного етапу освітньої реформи з 1 вересня 2020 року, коли всі школи з російською мовою навчання будуть зобов'язані перейти на викладання українською мовою, в країні російськомовних шкіл не залишиться зовсім.

В той же час маємо відзначити, що в Україні поліпшується ситуація з угорською мовою навчання: кількість учнів, котрі навчаються угорською, зростає з 2014-го року (приріст склав 14,6% – з 15 до 17,1 тис. – при тому, що з 1990 по 2004 рр. кількість учнів, які навчалися угорською мовою, зростала: 1990 р. їх було 15126, 2004 р. – 19996, а з 2004 р. – знижувалася до мінімуму у 2014 р. – 15001 особа), а кількість шкіл з мінімуму в 2013 р (66) зросла до 72-х. Ймовірно, головною заслугою у цій ситуації є координована успішна діяльність угорської громади в Україні та матеріально-культурна допомога Угорщини.

Що ж стосується навчання кримськотатарською мовою, то до анексії Криму нею навчалися понад 5,5 тис. учнів і діяли 15 шкіл в Криму. Після анексії кількість учнів, що навчаються кримськотатарською, і кількість шкіл з викладанням кримськотатарською мовою впало до нуля. До 2020-го року в Україні рідною мовою навчаються 53 школяра і не створено жодної школи з кримськотатарською мовою викладання через невелику кількість дітей, чиї батьки хочуть навчати їх на цій мові.

Також повинні відзначити:

-поступове зниження кількості учнів, які навчаються молдавською мовою (з 3877 у 2010-му до 2498 в 2020-м) і шкіл з молдавською мовою викладання (з 6 до 2 відповідно);

-зниження кількості учнів на румунською мовою (з 18866 до 16109) і шкіл і румунською мовою викладання;

-невелике зростання кількості учнів польською мовою: з 1357 в 2010 до 1 697 в 2020;

-невелике зростання кількості учнів словацькою мові: з 113 в 2010-му до 147 в 2020-м;

-невелике зниження кількості учнів болгарською мові: з 65 в 2010-му до 58 в 2020-м;

-зниження кількості учнів англійською мовою з 408 в 2010-му до 243 в 2020-м.

Найменша щільність учнів в українських, румунських і угорських навчальних закладах - в середньому 230-270 осіб, трохи більше учнів було в польськомовних школах в 2010-му році, однак вона поступово зростала за рахунок збільшення кількості учнів і зменшення кількості шкіл з 5 до 4 х.

Підводячи підсумки, мусимо констатувати значне скорочення кількості учнів, які навчаються російською мовою, і шкіл з російською мовою викладання після 2014-го року, а також факт того, що найбільше прийняття мовного закону вдарило саме по російськомовної частині українського населення. Також в школах с російською мовою навчання спостерігається найвища щільність учнів. При цьому, розвиток інших мов національних меншин в Україні йде плавно - виключаючи кримськотатарську мову, абсолютна більшість носіїв якого залишилася в Криму.

 

2. Ситуація з якістю освіти в Україні.

Одночасно зі скороченням кількості шкіл, збільшенням кількості учнів у класах та ліквідацією освіти російською мовою погіршуються і результати зовнішнього незалежного тестування учнів:

-якщо 2008 року математику не здали всього 4,58%, 2014-го – 6,07%, то ц 2019-му – більше 18%;

-у 2008 р. не здали фізику 9,73% учнів, у 2019-му – 14,97%;

-у 2008 р. не здали українську мову та літературу 8,81%, у 2019-му – 14,97%;

-у 2008 р. не здали історію України 9,09%, у 2019-му – 16,22%.

 

Також ми спостерігаємо різке збільшення кількості учнів, які не склали математику і фізику, у 2015-му році – це головним чином може пояснюватися втратою контролю над ОРДЛО, для жителів яких характерна сімейна технічна або природознавча спеціальність, що передається «у спадок», і робота в промисловості. Успішне складання ними іспитів було запорукою більш низького показника відсотка учнів, котрі не здали математику та фізику на зовнішньому тестуванні.

Незважаючи освітню політику України, яка нібито просуває та розширює вивчення української мови, результати тестування з української мови також погіршилися: кількість тих, хто не зміг здати українську мову на іспиті, з 2008-го року збільшилася майже в два рази, і зростання кількості тих, хто не здав іспит, почалося після 2017 року – тобто, після прийняття закону «Про освіту». Ймовірно, що прийняття нового правопису в 2019-му році ще більш негативно вплине на цей показник в разі, якщо його норми будуть використовуватися на іспиті – через їх штучність і невідповідність живій українській мові.

3. Ситуація з навчанням українською мовою в Україні.

Як бачимо на основі динаміки, кількість дітей, які навчаються українською мовою поступово зменшувалася пропорційно скороченню населення, і досягла свого мінімуму в 2014-2015 рр., коли Україна втратила частину територій. Починаючи з цього періоду кількість учнів, котрі навчаються українською мовою, почала зростати і досягла максимуму в 2020 р. В цілому з 2014-го року кількість учнів, які навчаються українською мовою, зросла з 3,28 млн до 3,75 млн осіб - на 14,4%. При негативній демографічній динаміці це стало можливим завдяки переведенню на навчання українською мовою шкіл національних меншин.

При цьому, незважаючи на збільшення кількості дітей, які навчаються українською мовою, кількість шкіл планомірно скорочується, що пояснюється освітньою реформою і, мабуть, компенсується збільшенням кількості учнів в класах, що може негативно впливати на якість освіти.

 

4. Ситуація з навчанням російською мовою в Україні.

Починаючи з 2004 року, кількість студентів, які навчаються російською мовою, зменшувалася в середньому на 100 000 студентів щороку. З 2010 року їх кількість залишалася приблизно стабільною зі збільшенням на 10 000 учнів у 2012-2013

Через втрату Криму і контролю над частиною Донбасу кількість учнів, котрі навчаються російською мовою, зменшилася в 1,97 разів і залишилася приблизно на тому ж рівні до прийняття закону «Про освіту» в 2017 році, після чого почалося нове скорочення кількості дітей, які навчаються російською.

Ситуація зі школами з російською мовою навчання ще гірша: після дворазового скорочення їхньої кількості у 2014 році (велика частина залишилася в Криму і ОРДЛО), продовжилася тенденція до скорочення числа російськомовних шкіл, а з 2017 року їх почали закривати прискореними темпами. У підсумку, з 2014 по 2020 року кількість шкіл з російською мовою навчання скоротилася в 5 разів.

У 1990-1991 рр. в Україні було 4633 російськомовні школи (21% від загальної кількості шкіл в Україні - 21 900).

Це призвело до значного збільшення середньої кількості учнів, які навчаються російською мовою, на одну школу з російською мовою навчання: якщо в 2010-му році в середньому на одну російськомовну школу припадав 561 учень, то в 2020-му - 2250 (на тисячу більше , ніж в молдавських школах). Пояснюватися настільки високий показник може також наявністю шкіл з навчанням на декількох мовах.

З огляду на те, що з у вересня 2020 року всі російськомовні школи зобов'язані перейти на українську мову навчання, можна очікувати повного закриття шкіл з російською мовою навчання.

 

5. Ситуація з навчанням угорською мовою в Україні.

Як бачимо, кількість учнів, які навчаються угорською мовою, знижувалося з 2004-го року і почала зростати з 2014 року - після Євромайдану, і на це зростання не вплинуло прийняття мовного та освітнього закону. Причиною цього може бути збільшення кількості дітей угорського походження і зростання рівня національного патріотизму в угорській общині, яка таким способом консолідувалася проти законів, котрі дискримінують національні меншини. У 2020 році приріст кількості учнів, в порівнянні з мінімальним показником в 2013-2014 рр., склав 14,6%.

Паралельно з цим після зниження з 2006-го року з 2013 року почалося зростання кількості шкіл з угорською мовою навчання з 66 до 72 в 2019-2020 році навчання.

 

6. Ситуація з навчанням молдавською мовою в Україні.

Кількість учнів, які навчаються молдавською мовою, не прив'язана до політичних подій в Україні та поступово знижувалася всі ці роки – і з 2004 року впала майже в 2,5 рази: з 6128 до 2498 учнів.

Паралельно зі скороченням кількості учнів, що навчаються на молдавською мовою, скорочувалася і кількість шкіл з молдавською мовою навчання в Україні: з 2010 року, коли в країні їх було 10, до 2020 року залишилося тільки 2 школи. Це призвело до значного ущільнення середньої кількості учнів на одну школу з молдавською мовою навчання: з 646 учнів в 2010-му р до 1249 учнів в 2020-м р, що вказує на брак в Україні навчальних закладів з молдовською мовою навчання.

 

7. Ситуація з навчанням румунською мовою в Україні.

Кількість учнів, котрі навчаються румунською мовою, скорочувалася протягом усього періоду незалежності: з 26,4 тис. у 2004-му до 16,1 тис. у 2020-му. Мінімальна кількість учнів, котрі навчаються молдавською мовою, була в 2017-2018 рр., після чого почала трохи зростати.

Кількість шкіл з викладанням румунською мовою скорочувалася пропорційно до скорочення кількості учнів.

8. Ситуація з навчанням кримськотатарською мовою в Україні.

Окремої уваги заслуговує ситуація з навчанням кримськотатарською мовою в Україні, оскільки після анексії Криму дуже гостро постало питання захисту прав кримських татар в Криму.

У період, коли Крим був підконтрольним Україні, кримськотатарською мовою навчалися 5,7-5,5 тис. осіб, а після анексії Криму - жодного, ймовірно, через відсутність такого запиту на навчання. Діти, котрі навчаються кримськотатарською мовою на підконтрольній території України, з'явилися аж у 2017-му році – 11 осіб, і за три роки їх кількість зросла до 53-х.

Паралельно з цим після анексії Криму в Україні не залишилося жодної школи, викладання в якій велося б виключно кримськотатарською мовою. В даний час на підконтрольній частині України такі школи не створені, мабуть, через малу кількість бажаючих навчатися кримськотатарською - простіше було створити окремі класи.

9. Додатки.

 

Розподіл учнів за мовами навчання

 

2004-2005

2005-2006

2006-2007

2007-2008

2008-2009

2009-2010

2010-2011

2011-2012

Українська

4260514

4089567

3938426

3778080

3624183

3555554

3421606

3408517

Російська

1242764

1093280

971960

876125

791594

750727

696039

706864

Молдавська

6128

5776

5525

5175

4756

4300

3877

3508

Кримськотатарська

5797

5608

5964

5886

5644

5592

5399

5498

Угорська

19996

19374

18544

17756

16768

15918

15426

15201

Польська

1418

1445

1514

1430

1389

1401

1357

1436

Румунська

26436

25220

24226

22804

21671

21092

18866

18850

Словацька

38

45

53

70

79

102

113

114

Англійська

334

349

377

392

402

389

408

476

Болгарська

105

97

107

95

80

44

65

67

Усього

5563530

5240761

4966696

4707813

4466566

4355119

4163156

4160531

 

Розподіл учнів за мовами навчання (продовження)

 

2012-2013

2013-2014

2014-2015

2015-2016

2016-2017

2017-2018

2018-2019

2019-2020

Українська

3370306

3352871

3281644

3316459

3376785

3462894

3614637

3753305

Російська

694331

703572

356262

351948

355955

347867

319815

281257

Молдавська

3288

3087

2984

2797

2693

2652

2558

2498

Кримськотатарська

5406

5551

0

0

0

11

46

53

Угорська

15140

15001

15172

15535

16020

16450

16845

17192

Польська

1470

1526

1594

1698

1785

1844

1839

1697

Румунська

18094

17518

16808

16426

16139

15985

16106

16109

Словацька

127

137

134

143

145

148

151

147

Англійська

498

526

400

323

379

401

405

243

Болгарська

64

65

78

68

61

70

69

58

Усього

4108724

4099854

3675076

3705397

3769962

3848322

3972471

4072559

 

Кількість навчальних закладів з мовами навчання

 

2004-2005

2005-2006

2006-2007

2007-2008

2008-2009

2009-2010

2010-2011

2011-2012

Українська

17044

17075

17119

17117

17044

16814

16731

16446

Російська

1555

1480

1430

1373

1306

1253

1240

1217

Молдавська

8

8

7

7

6

6

6

6

Кримськотатарська

14

14

14

15

15

15

15

15

Угорська

75

75

76

75

71

71

70

67

Польська

4

4

5

5

5

5

5

5

Румунська

95

94

91

92

89

88

82

84

Словацька

0

0

0

0

0

0

0

0

Англійська

1

1

1

1

1

1

1

1

Болгарська

0

0

0

0

0

0

0

0

Німецька

0

0

0

0

0

0

0

0

Декілька мов

2238

2154

1993

1858

1767

1672

1503

1416

Усього

21034

20905

20736

20543

20304

19925

19653

19257

Кількість навчальних закладів з мовами навчання (продовження)

 

2012-2013

2013-2014

2014-2015

2015-2016

2016-2017

2017-2018

2018-2019

2019-2020

Українська

16356

16045

15696

15476

15020

14414

13838

13584

Російська

1256

1275

621

614

581

471

194

125

Молдавська

6

5

5

3

3

3

2

2

Кримськотатарська

15

15

0

0

0

0

0

0

Угорська

66

67

68

69

71

72

72

72

Польська

5

5

5

5

5

5

4

4

Румунська

82

81

78

75

75

72

69

68

Словацька

0

0

0

0

0

0

0

0

Англійська

1

1

1

0

0

0

0

0

Болгарська

0

0

0

0

0

0

0

0

Німецька

0

0

0

0

0

0

0

1

Декілька мов

1283

1205

616

594

610

663

890

902

усього

19070

18699

17090

16836

16365

15700

15069

14758

 

Середня кількість учнів на одну школу

Які навчаються мовою:

2010-2011

2011-2012

2012-2013

2013-2014

2014-2015

2015-2016

2016-2017

2017-2018

2018-2019

2019-2020

Українською

204

207

206

209

209

214

225

240

261

276

Російською

561

580

553

552

573

573

612

738

1648

2250

Молдавською

646

585

548

617

597

932

898

884

1279

1249

Кримськотатарською

360

366

360

370

-

-

-

-

-

-

Угорською

220

227

229

224

223

225

226

228

234

239

Польською

271

287

294

305

319

340

357

369

460

424

Румунською

230

224

221

216

215

219

215

222

233

237

Словацькою

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Англійською

408

476

498

526

400

-

-

-

-

-

Болгарською

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

Результати зовнішнього незалежного тестуваннявідсоток учнів,

які не здали предмет, %

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Математика

4,58

9,62

6,94

 

7,23

 

8,95

 

7,42

 

6,69

 

18,03

 

14,83

 

16,47

 

18,59

 

18,17

 

История Украины

9,09

8,77

8,56

9,80

9,17

 

8,22

 

3,60

 

9,58

 

13,50

 

14,30

 

14,20

 

16,22

 

Украинский язык и литература

8,81

8,63

9,49

9,33

 

9,21

 

9,12

 

9,04

 

8,01

 

9,13

 

7,56

 

14,51

 

15,61

 

Физика

9,73

6,34

6,87

6,87

9,11

 

8,18

 

6,07

 

18,29

 

16,49

 

22,61

 

16,82

 

14,97

 

 

*Всі наведені у матеріалі дані взято з відповідей на офіційні запити Українського Інституту політики:

-відповідь Українського центру оцінювання якості освіти від 07.05.2020 №02-23-01/680;

-відповідь Інституту освітньої аналітики від 05.05.2020 №04-13/7.