Порівняльна характеристика дорожнніх карт України та «ЛДНР» по врегулюванні конфлікту на Донбасі

 

Мінські угоди підписані 12 лютого 2015 року

Дорожня карта по виконанню плану зі сторони «ЛДНР»

Дорожня карта по виконанню плану зі сторони України

Негайне і всеосяжне припинення вогню в окремих районах Донецької та Луганської областей України і його суворе виконання. Відведення всього важкого озброєння

До жовтня 2020 року представники України та ОРДЛО в ТГК узгодять вжиті заходи по посиленню режиму припинення вогню та забезпечать повне виконання без вилучень і самостійних інтерпретацій.

Повне припинення вогню.

Відведення всього важкого озброєння обома сторонами на рівні відстані з метою створення зони безпеки шириною мінімум 50 км один від одного для артилерійських систем калібром 100 мм і більше, зони безпеки шириною 70 км для РСЗВ. Для українських військ: від фактичної лінії зіткнення; Для збройних формувань окремих районів Донецької та Луганської областей України: від лінії зіткнення згідно з Мінським меморандумом від 19 вересня 2014 року. Відведення вищепереліченого важкого озброєння має розпочатися не пізніше другого дня після припинення вогню і завершитися протягом 14 днів. Цьому процесу сприятиме ОБСЄ за підтримки Тристоронньої контактної групи. Забезпечити ефективний моніторинг і верифікацію режиму припинення вогню та відведення важкого озброєння з боку ОБСЄ з першого дня відводу, із застосуванням всіх необхідних технічних засобів, включаючи супутники, БПЛА, радіолокаційні системи та ін.

 

Протягом десяти днів після набрання законної сили рішенням Ради стверджують план з розмінування на 19 ділянках і починають роботу над планом по розмінуванню уздовж всієї лінії розмежування. У той же термін починається розведення військ на ділянках: Слов'яносербськ, Петрівка, Ніжньотепле, Григорівка і починається робота зі створення плану загального розведення військ.

Збільшення чисельності місії СММ ОБСЄ в чотири рази (на 1500 осіб); Міжнародні організації (Червоний хрест, ОБСЄ) повинні отримати повний доступ на непідконтрольні території до середини листопада.
 

Негайно, не пізніше 30 днів з дати підписання даного документа, прийняти постанову Верховної Ради України із зазначенням території, на яку поширюється особливий режим відповідно до Закону України "Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" на основі лінії, встановленої в Мінському меморандумі від 19 вересня 2014 року.

Проведення конституційної реформи в Україні з набуттям чинності до кінця 2015 року нової Конституції, яка передбачає ключовим елементом децентралізацію (з урахуванням особливостей окремих районів Донецької та Луганської областей, узгоджених з представниками цих районів), а також прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей відповідно до заходів, зазначеними впримітці, до кінця 2015 року. право на мовне самовизначення; участь органів місцевого самоврядування в призначенні голів органів прокуратури та судів в окремих районах Донецької та Луганської областей; можливість для центральних органів виконавчої влади укладати з відповідними органами місцевого самоврядування угоди щодо економічного, соціального та культурного розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей; держава надає підтримку соціально-економічного розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей; сприяння з боку центральних органів влади транскордонного співробітництва в окремих районах Донецької та Луганської областей з регіонами Російської Федерації; створення загонів народної міліції за рішенням місцевих рад з метою підтримання громадського порядку в окремих районах Донецької та Луганської областей;

Протягом 30 днів після набрання законної сили рішенням Ради Зеленський вносить законопроект "Про внесення змін до Конституції України (в частині децентралізації влади)". Він передбачає такі перехідні положення: У складі України утворюються Окремий район Донецької області і Окремий район Луганської області. Вони функціонують до 2050 року. Особливості їх самоврядування та повноваження всіх органів влади там диктуються окремим законом України. Причому ця стаття Конституції, а також доповнює її закон, не можуть бути змінені без згоди жителів окремих районів, яке виражене на референдумі ( Мінський протокол не передбачає редагування Конституції в рамках волевиявлення через референдум – тільки в рамках децентралізаії окремий статус Донецької та Луганської областей. Також це положення суперечинить самій КУ. Крім того він передбачає виконавчій владі укладати будь які договори тільки з представниками місцевого сомоврядування). Одночасно з конституційним законопроектом в Раду вносяться зміни до закону про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей, які потрібно попередньо узгодити в ТКГ. Прийняття нових закнопроектів, що стосуються сфер ОРДЛО про розмежування податків і зборів, власності, повноважень між Націполіціей і "Народної міліцією". А також про амністію і недопущення дискримінації осіб, які брали участь у подіях на Донбасі.

_____

Забезпечити звільнення і обмін всіх заручників і незаконно утримуваних осіб на основі принципу "всіх на всіх". Цей процес має бути завершений найпізніше на п'ятий день після відводу. Забезпечити помилування і амністію шляхом введення в силу закону, що забороняє переслідування і покарання осіб у зв'язку з подіями, що мали місце в окремих районах Донецької та Луганської областей України.

Протягом трьох днів після затвердження даного плану у Верховній Раді і його вступу в силу, сторони надають списки на обмін полоненими за чотирма категоріями: "встановлено - згоден на обмін", "згоден на обмін - готовий до обміну", "встановлено - не згоден на обмін "і" не встановлено ".Після цього протягом 15 днів потрібно обміняти всіх, хто згоден і готовий до обміну і почати готувати до звільнення першу категорію. Після внесення в ВР законів стосовно децентралізації, та скасування законів про державну мову та реинтеграцію Донбасу, протягом 10 днів, відбувається новий обмін полоненими - осіб, зазначених вище, як "встановлено - згоден на обмін". А також приступають до спільного розмінування, повного розведення військ і написання плану відновлення роботи банків та Пенсійного фонду на території Донецька і Луганська ( Даний пункт повинен виконуватися після повного виконання усіх попередніх, оскільки в цьому документі він передує аналогічному положенню із Мінського протоколу) .

Обмін полоненими за принципом "всіх на всіх" до 15 грудня. Прийняття в ВР "закону про відповідальність" –втановлення і покарання певних осіб, які брали участь у подіях на Донбасі. ( Мінський протокол вказує на повне помилування і амністію шляхом введення в силу закону, що забороняє переслідування і покарання осіб у зв'язку з подіями, що мали місце в окремих районах Донецької та Луганської областей України).

Забезпечити безпечний доступ, доставку, зберігання і розподіл гуманітарної допомоги нужденним на основі міжнародного механізму. Визначення модальностей повного відновлення соціально-економічних зв'язків, включаючи соціальні перекази, такі як виплата пенсій та інші виплати (надходження і доходи, своєчасна оплата всіх комунальних рахунків, відновлення оподаткування в рамках правового поля України). У цих цілях Україна відновить управління сегментом своєї банківської системи в районах, де є конфлікт, і, можливо, буде створений міжнародний механізм для полегшення таких переказів.

 

Через два місяці після передачі кордону Україна повинна зняти економічну блокаду і повернути держустанови на території ОРДЛО. Одночасно Донецьк і Луганськ виводять свою адміністрацію з раніше "націоналізованих" підприємств (тобто вони повертаються колишнім власникам). Через три місяці після прийняття ( Згідно з Мінським протоколом це повинно бути зроблено до виборів на Донбасі, «націоналізація» підприемств протирічила даному протоколу і може в подальшому мати економічні наслідки) законів по Донбасу (про розмежування податків і зборів, власності, повноважень між Націполіціей і "Народної міліцією". А також про амністію і недопущення дискримінації осіб, які брали участь у подіях на Донбасі. скасування або зміна трьох законів України: Про освіту, про державну мову і про реінтеграцію Донбассу на території ОРДЛО.Кабмін повинен за погодженням з ОРДЛО прийняти програму відновлення регіону. Вона вступає в силу в день призначення виконавчої влади в окремих районах. Через три місяці після прийняття законів по Донбасу Кабмін повинен за погодженням з ОРДЛО прийняти програму відновлення регіону. Вона вступає в силу в день призначення виконавчої влади в окремих районах.

Скасування владою Російської Федерації низки рішень і документів, які є прямим втручанням в життя ОРДЛО, наприклад, про спрощений порядок надання жителям цих територій російського громадянства;

Відновлення повного контролю над державним кордоном з боку уряду України у всій зоні конфлікту, яке має розпочатися в перший день після місцевих виборів і завершитися після всеосяжного політичного врегулювання (місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей на підставі Закону України та конституційної реформи) до кінця 2015 року за умови виконання пункту 11 - в консультаціях і за погодженням з представниками окремих районів Донецької та Луганської областей в рамках Тристоронньої контактної групи. Проведення конституційної реформи в Україні з набуттям чинності до кінця 2015 року нової Конституції, яка передбачає ключовим елементом децентралізацію (з урахуванням особливостей окремих районів Донецької та Луганської областей, узгоджених з представниками цих районів), а також прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей відповідно до заходів, зазначеними впримітці, до кінця 2015 року. На підставі Закону України "Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" питання, що стосуються місцевих виборів, будуть обговорюватися і узгоджуватися з представниками окремих районів Донецької та Луганської областей в рамках Тристоронньої контактної групи. Вибори будуть проведені з дотриманням відповідних стандартів ОБСЄ при моніторингу з боку БДІПЛ ОБСЄ.

 

Вибори в територіальні громади ОРДЛО проводяться не пізніше, ніж через п'ять місяців після прийняття відповідних законів по Донбасу Україною (Суперечать в рамках строків, котрих не вказано. Не ясно хто буде контролювати вибори з міжнародних організацій). Після виборів два місяці відводиться на те, щоб Україна була передана ділянка кордону з Росією. Його здійснюють місцеві обрані влади разом з представниками РФ.Депутати Донецької і Луганської районної рад обираються не пізніше, ніж через 30 днів після виборів в територіальних громадах. Весь цей час функціонують органи влади "ДНР" і "ЛНР", щоб не порушувати забезпечення життєдіяльності територій. "Республіки" розпускаються після обрання Донецького і Луганського райрад.

Вибори проводяться лише після повернення кордону під юрисдикцію України та виведення всіх НЗФ та іноземних військ до 31 березня 2021 року (Відновлення повного контролю над державним кордоном з боку України у всій зоні конфлікту, має розпочатися в перший день після місцевих виборів). відновлення контролю над відповідною ділянкою російсько-українського державного кордону за допомогою СММ ОБСЄ; створення вільної економічної зони на Донбасі.

Виведення всіх іноземних збройних формувань, військової техніки, а також найманців з території України під спостереженням ОБСЄ. Роззброєння всіх незаконних груп.

Протягом трьох місяців після вступу до тимчасову силу зазначених законів, формуються загони народної міліції ОРДЛО і проводиться виведення іноземних збройних формувань з території України і роззброєння незаконних груп під егідою ОБСЄ.

Виведення іноземних військ, незаконних збройних формувань та найманців з території України на початку 2021 року;

 

 

 

4-5 листопада Україна та сепаратиські республіки «ЛДНР» представили свої дорожні карти по врегулюванні збройного конфлікту на Сході України.У порівнянні з Мінськими домовленостями підписаними у 2015 році, дані проектні документи мають певні розбіжності. Звісно, Україна та «ЛДНР» намагаються врегулювати конфлікт на свою перевагу, але апелюючи до вищезгаданого Мінського договору варто зазначити, що обидві сторони пропонують проекти, які містять положення, що йому суперечать. У дорожній карті «ЛДНР» прописано, що повинен прийнятися закон до змін до Конституції України і він не може бути змінений без згоди жителів окремих районів, яке виражене на референдумі. Даний пункт суперечить як Мінському протоколу, так і КУ. По-друге, економічна блокада і відновлення економічних відносин відбуваються до виборів, а не після, як прописано у проекті «ЛДНР». Щодо виборів, то не вказано хто буде контролювати вибори з міжнародних організацій і як вони будуть проходити, а також існує сеперечливість в рамках строків, оскільки згідно з Мінським протоколом вибори повинні відбутися сразу після відновлення економічних звязків та проведенням децентралізації обох областей.

Дорожня карта представлена Кравчуком теж має розбіжності з Мінським договором. По-перше, питання стосовно амністування учасників. Кравчук вказував на прийняття "закону про відповідальність" –встановлення і покарання певних осіб, які брали участь у подіях на Донбасі. Мінський протокол вказує на повне помилування і амністію. Другий момент стосується виборів і повернення кордону. Згідно української версії, вибори проводяться лише після повернення кордону під юрисдикцію України та виведення всіх НЗФ. У Мінську-2 вказано, відновлення повного контролю над державним кордоном з боку України у всій зоні конфлікту, має розпочатися в перший день після місцевих виборів. Крім цього обидва проекти доповнюються різними положеннями, що обходять і певною мірою доповнюють Мінськ-2. Це питання децентралізації Донбасу, різні нові строки прийняття тих або інших рішень, законопроектів, відновлення економічних відносин та виведення іноземних військ а техніки.

 

Дмитро Лагоша для УІП

Дата публикации: 
12.11.2020 - 08