Звіт без звіту, або як Парламент планує Уряд слухати

Сьогодні, 17 лютого, під час засідання Погоджувальної ради парламенту Дмитро Разумков повідомив, що до Верховної ради надійшов звіт Кабінету Міністрів України про виконання Програми діяльності та звернувся із пропозицією до комітетів розглянути його 19 лютого для того, щоб вже 21 лютого Верховна Рада змогла заслухати документ. У зв’язку з цим, буде доцільним роз’яснити деякі моменти з точки зору чинного законодавства.

Порядок звітування Кабінету Міністрів України регулюється ЗУ “Про регламент Верховної Ради України” та Постановою Кабінету Міністрів України “ Про затвердження регламенту Кабінету Міністрів України”.

Згідно з главою 9, § 131 Постановою Кабінету Міністрів України “Про затвердження регламенту Кабінету Міністрів України”, порядок звітування Уряду про свою роботу має відбуватися наступним чином: матеріали щодо звіту готують міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські держадміністрації та подають їх до 30 січня поточного року Мінекономіки, яке в свою чергу здійснює координацію роботи з підготовки звіту, надає методичну допомогу, узагальнює відповідні матеріали та подає проект звіту Кабінетові Міністрів до 5 лютого поточного року. З доповіддю про проект звіту на засіданні Кабінету Міністрів виступає Перший віце-прем'єр-міністр, а із співдоповідями - відповідні міністри. Кабінет Міністрів затверджує на своєму засіданні звіт та подає його протягом 45 днів після закінчення календарного року Верховній Раді. Останнє регулюється також ст. 228 ЗУ “Про регламент Верховної Ради України”. Потім з доповіддю про щорічний звіт Кабінету Міністрів про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів на пленарному засіданні Верховної Ради виступає Прем'єр-міністр.

Вищезазначений Закон України “Про регламент Верховної Ради України” також визначає, що щорічний звіт Кабінету Міністрів України про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України не пізніш як за 15 днів до розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради передається комітетам, а також надається народним депутатам. Крім того, після заслуховування звіту Кабінету Міністрів України про хід і результати виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та співдоповідей комітетів проводиться обговорення звіту. За підсумками обговорення звіту Кабінету Міністрів України Верховна Рада приймає відповідну постанову.

Розглянувши законодавство, маємо змогу співставити з реальним процесом звітування Уряду та з’ясувати деякі цікаві моменти. Тільки сьогодні, 17 лютого, було повідомлено про те, що до Верховної Ради надійшов звіт Кабінету Міністрів. У зв’язку з чим слід зауважити, що чинним Урядом було порушено строки подання звіту до Парламенту. Замість 45 встановлених законодавством днів після закінчення календарного року, пройшло 48. Проте, Верховна Рада ніяким чином не відреагувала на це порушення. Крім того, за словами спікера ВРУ, парламентські комітети планують розглянути звіт вже 19 лютого, тобто через 2 дні після його надходження, незважаючи на те, що згідно чинного законодавства, звіт КМУ про хід і результати виконання Програми діяльності передається комітетам не пізніше як за 15 днів до розгляду.

Узагальнюючи вищезазначене, можна зробити доволі чіткі висновки.

По-перше, Кабінет Міністрів України порушив встановлені законодавством строки подання звіту до ВРУ. По-друге, Верховна Рада порушить чинний закон “Про регламент Верховної Ради” стосовно строків передачі звіту парламентським комітетам на розгляді яких Звіт Уряду має знаходитися щонайменше 15 днів.

Крім того, Голова ВРУ Дмитро Разумков зазначив, що звіт Кабміну не передбачає прийняття постанови, адже програма Уряду затверджена, і проголосувати позитивний або негативний висновок роботи Уряду держави парламентарі не зможуть. Що теж суперечить ЗУ “Про регламент Верховної Ради” Адже, в ньому чітко встановлено, що за підсумками обговорення звіту Кабінету Міністрів України Верховна Рада приймає відповідну постанову (п.6, ст. 228).

Звідси виникає риторичне запитання - чи то Верховна Рада збирається порушувати Закон, чи те, що вона планую розглядати й Звітом не є (а лише презентацією, доповіддю, рефератом Уряду).

 

Анна Шубіна, Руслан Бортнік